Schoolspeerpunten
We zijn bezig ons te ontwikkelen tot een natuur-/beweegschool. Dat betekent dat de kinderen geregeld van buitenlessen genieten! Dat kunnen (ontdekkende) lessen over de natuur in de natuur zijn, maar het kunnen even goed buitenlessen rekenen/taal/lezen zijn.
We hebben een ruim schoolplein met diverse natuurlijke elementen waar al een heleboel mogelijk is. We beschikken over 5 picknicktafels waar de kinderen kunnen eten/drinken, schooltuintjes waarin de kinderen werken, kippen die door de kinderen worden verzorgd en op woensdag hebben we onze schoolhond Tibbe in de school!
Daarnaast zijn er in de nabije omgeving van de school vele mooie mogelijkheden.
Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die meer tijd in de natuur doorbrengen, betere leerresultaten behalen. Ze vertonen positiever gedrag en minder boosheid en agressie. Ook op de fysieke ontwikkeling heeft dit een positief effect.
We besteden op onze school ook geregeld aandacht aan bewegend leren. Dat kunnen korte beweeg-activiteiten tussen de lessen zijn, maar ook beweegactiviteiten tijdens de lessen zijn.
Naar de effecten van bewegend leren is eveneens onderzoek gedaan. Bewegen tijdens het leren heeft een positieve invloed op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Daarnaast versterkt het ook nog eens het zelfvertrouwen van de kinderen!
Engels
We ontdekten dat onze kinderen steeds minder leesplezier hadden. Daarnaast zagen we een daling in de leesvaardigheid. Tijd om aan de slag te gaan!
In het schooljaar 2023-2024 zijn we daarom gestart met het interventieproject LIST; Lezen IS Top.
De nadruk verschuift daarbij duidelijk van het technische oefenen, bijvoorbeeld van losse woordjes, naar inzetten op leesmotivatie.
Elke dag wordt er minimaal een half uur gelezen, waarbij de leerkrachten beginnen met een “boekenbabbel”.
De kinderen ervaren dan hoe leuk lezen kan zijn!
Ze lezen boeken, die aansluiten bij hun belevingswereld en interesse.
Ook zijn we aan de slag gegaan met onze leesomgeving. Vanuit de subsidie Basisvaardigheden hebben we groot geïnvesteerd in allerlei genres boeken, om het lezen leuker, boeiender en uitdagender te maken voor alle kinderen!
Inmiddels hebben we een prachtige schoolbibliotheek met een uitgebreide en actuele collectie.
De Kanjermethode
Bij de Kanjertraining leert uw kind positief denken en op een positieve manier omgaan met zichzelf en de ander in een groep. We maken daarbij gebruik van vier (dier)petten
De Kanjermethode werkt met verschillende (dier)types die worden gebruikt om gedrag inzichtelijk en veranderbaar te maken.
De pestvogel vindt zichzelf heel wat en speelt graag de baas over anderen. In zijn ogen heeft hij altijd gelijk en zijn anderen maar sukkels. Bij de pestvogel hoort het zwarte petje.
Het aapje neemt niets en niemand serieus en maakt overal een grapje van. Hij probeert de lachers op zijn hand te krijgen, vriendjes te zijn met de pestvogel en zo zelf niet gepest te worden. Hierbij hoort het rode petje. De tijger doet normaal en gedraagt zich als een kanjer. Hij komt voor zichzelf op zonder agressief te zijn. Hij laat merken hoe hij zich voelt en geeft zijn mening. De tijger neemt zichzelf en anderen serieus. Het witte petje hoort bij de tijger. |
De petten helpen om inzicht te verschaffen in het gedrag van zichzelf en in dat van anderen. Er worden gesprekken gevoerd, rollenspellen gespeeld en oefeningen in samenwerken gedaan. Uw kind kan hierbij andere manieren van gedrag uitproberen en uitvinden wat bij hem of haar past. Daardoor ervaart hij of zij minder stress in sociale situaties waardoor het zich prettiger voelt. Uw kind leert omgaan met zijn of haar gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen.
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Je bent niet zielig
- We lachen elkaar niet uit
- We respecteren onszelf en anderen
Deze afspraken vormen de basis van de kanjermethode.
De zorg voor de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen is een speerpunt op
De Wegwijzer. Wij vinden het van groot belang dat de kinderen lekker in hun vel zitten en hechten daarom veel waarde aan een goede sfeer.
Wij willen onze kinderen leren op een goede manier met zichzelf en anderen om te gaan.
ICT
De gemeente heeft in september 2024 ingestemd met de stedenbouwkundige ontwikkelingen in De Zandput. Dit betreft de bouw van een nieuw gymlokaal/verenigingsgebouw tegenaan het zwembad en de bouw van de nieuwe school op de huidige tennisbanen.
We zijn heel blij dat het nu eindelijk, op de plaats waar wij zo graag een school wilden bouwen, realiteit gaat worden!!
We gaan voor een natuur-/beweegschool, met mooie faciliteiten hiervoor in en rondom het gebouw. De locatie ligt naast het park Welgelegen, waar de kinderen van vele natuuropdrachten kunnen gaan genieten.
Voor de school ligt dan de nieuwe natuurspeeltuin, waar de kinderen ook zeker bij diverse activiteiten gebruik van gaan maken. Er komt een ruim schoolplein, omgeven door veel groen. En hopelijk een buitenlokaal!
De gymzaal en het zwembad zijn vlakbij, dus de tijd kan veel efficiënter worden gebruikt dan nu het geval is.
Het totale schoolgebouw wordt kleiner dan we nu hebben. Dat is natuurlijk jammer, maar we krijgen er ook weer andere zaken voor terug.
Er zijn ondertussen al flink wat overlegbijeenkomsten op het gemeentehuis geweest. KOW is hierbij ook betrokken. Liefst maken we er een Kindcentrum van, met opvang van 0 – 12 jaar. Wanneer alles volgens de planning verloopt, zoals de gemeente die heeft bedacht, is de school in 2027 klaar. Daar gaan we dan ook voor!